Het domein van het lectoraat is transdisciplinaire co-creatie. Er wordt onderzocht hoe je co-creatie domeinoverstijgend en voor alle deelnemers gelijkwaardig kunt maken. Het doel is om aan de hand van dit onderzoek tools, methodes en werkwijzen ontwikkelen waar jonge kunstenaars en ontwerpers wat aan hebben in hun maakpraktijk, die steeds meer hybride wordt. Door in diverse contexten met verrassende partners te leren samenwerken, kunnen de kunsten een wezenlijke bijdrage leveren aan de aanpak van grotere maatschappelijke opgaves.
In het lectoraat worden grenzen van transdisciplinaire co-creatie verder verkend. Thematische onderzoeksgroepen, van zo’n twintig docent-onderzoekers van verschillende HKU Schools werken hiervoor samen. Vijf daarvan voeren hun praktijkonderzoek in de vorm van een promotieonderzoek (PD/PhD) uit. Er zijn ook onderzoeksstages ingericht voor studenten van verschillende schools. Bovendien worden er ‘research lounges’ georganiseerd waarvoor nadrukkelijk ook studenten en docenten die nog niet bij het lectoraat betrokken zijn worden uitgenodigd. Een aantal succesvolle pilotprojecten uit de vorige onderzoeksperiode krijgt een vervolg in het nieuwe lectoraat. Voorbeelden daarvan zijn projecten als Performing Working, Prikkel, Robotstories (vervolg: Expanding Narratives) en In Search of Stories.
Steekwoorden:
maakprocessen
meerstemmigheid
transdisciplinaire samenwerking