HKU, Utrecht

Critical Creative Pedagogies

Lector:

Dr. Fabiola Camuti

Het domein van het lectoraat is leren en creative pedagogies. Het lectoraat wil ruimte creĆ«ren voor onderzoek dat duurzame, zorgzame en transformatieve benaderingen van creatieve pedagogieĆ«n voorstaat. Het lectoraat onderzoekt de noodzaak voor studenten en docenten om kritisch om te gaan met kennissystemen, om dominante paradigma’s in twijfel te trekken, en om een duurzame benadering van leren te omarmen.

Studenten worden aangemoedigd om onafhankelijk denkers te worden die in staat zijn om complexe professionele landschappen te doorkruisen. De nadruk ligt op de ethische praktijk van zorg binnen het onderwijs – het bevorderen van een cultuur van empathie, respect en collectieve verantwoordelijkheid – en bevordert unlearning als een vitaal proces voor het uitdagen van gevestigde normen en het cultiveren van een onderwijsomgeving die openstaat voor verschillende perspectieven en zich inzet voor voortdurende groei en transformatie. Het lectoraat is officieel van start gegaan in januari 2025. Volgens het vierjarenplan zal het lectoraat zich richten op drie belangrijke onderzoekslijnen: Research in Creative Education, Creative Pedagogies of Care, en Critical Unlearning Spaces. Elke onderzoekslijn sluit aan bij een van de HKU Lichtpunten.

HKU, Utrecht

Critical Creative Pedagogies

Lector:

Dr. Fabiola Camuti