Het platform richt zich onder andere op uitwisseling en kennisdeling. Dit doen we door onderzoeksactiviteiten van kunsthogescholen te ondersteunen op dit gebied. Dat kan zijn door een bijdrage van andere lectoraten mogelijk te maken bij discussies of publicaties, of bij de documentatie van relevante bijeenkomsten.
Ook publiceren we hier een selectie van projecten vanuit de verschillende lectoraten en onderzoeksgroepen, om zo het onderzoek in de kunsten in Nederland in kaart te brengen.
Extra info
De werkgroep Ethics in (artistic) research wil stimuleren dat lectoren, postdoc en PhD-onderzoekers en docent-onderzoekers met elkaar ethische kwesties en vraagstukken uit hun onderzoekspraktijk in de kunsten of creatieve sector verkennen, delen en uitwisselen. Het platform ontwikkelt hiervoor programma’s en activiteiten die bijdragen aan kennis en bewustzijn op de rol van ethiek in het onderzoek […]
lees verderNegen lectoraten van HKU, Hanzehogeschool, Fontys en Hogeschool Utrecht trekken samen met UvH en UMCU op in hun visie vanuit de kunsten op een nieuw perspectief op zorg met de SIA-SPRONG subsidie. Vanuit een transdisciplinaire aanpak ontwikkelt deze onderzoeksgroep met hun partners nieuwe werkwijzes, praktijken en scenario’s ontwikkelen binnen zorg- en welzijnscontexten. Niet voor maar […]
lees verderACKnowledge (Artists Community Knowledge) onderzoekt alternatieve vormen van kennis die in de kunsten wordt geproduceerd: in kunstbibliotheken, audiovisuele collecties, kunstenaarscollectieven. Hoe kunnen we kennis die in deze hedendaagse kunstpraktijken wordt belichaamd, ontsluiten en delen? De focus ligt op collectieve, praktische en niet-gecodeerde kennis die in de kunsten bestaat.
lees verderIn the research project The designing attitude we created a learning environment in which different people, involved in the care of people with dementia, created concepts and perspectives for redesigning the care environment. The learning environment consisted of a serial of settings that made this possible.
lees verderHet onderzoek Curious Hands laat zien hoe de kunst en artistieke leerprocessen kunnen fungeren als een inspiratie voor onderwijsvormen waarin het belang van materialiteit en belichaming wordt hersteld. Het richt zich op het vormgeven van onderwijs in Educational Laboratories (afgekort E-labs) in middelbare scholen waarin belichaming en materialiteit een rol spelen tijdens het leren door te maken.
lees verderIn het onderzoeksprogramma ‘Curious Minds – Kunsteducatie’ wordt gewerkt aan een vertaling van de resultaten van het langjarige onderzoeksprogramma Curious Minds (‘Talentenkracht’), gericht op wetenschap- en techniekonderwijs in de basisschool, naar de kunsteducatie.
lees verderHKU is betrokken bij een grootschalig plan om de stad Utrecht duurzamer te maken. Het gaat om de energietransitie in de wijk Kanaleneiland Zuid, met een EU subsidie vanuit H2020. Hiervoor werken medewerkers, docenten en studenten van HKU de komende jaren samen met burgers van de stad aan de slag om hen te helpen hun […]
lees verderIYANTWAY is een transdisciplinair project van film- en mediakunstenaar Maartje Nevejan, waarin kunstenaars/onderzoekers samen met kinderen op zoek gaan naar een artistieke taal voor de ervaringen die sommige kinderen hebben tijdens absences; een lichte vorm van epilepsie, waardoor je er ‘even’ niet bent.
lees verderRE-source doet ontwerpend onderzoek naar stedelijke reststromen. Hoe kunnen de systemen, plekken, producten en materialen die nodig zijn voor een circulaire stad eruitzien? Welke strategieën kunnen worden ontworpen om stedelijke reststromen om te zetten in een bron waaruit telkens opnieuw kan worden geput?
lees verderDoor kunstenaars gerunde ruimtes en platforms ontwikkelen zich tot een vorm van hedendaagse kunst. Ze zijn niet alleen faciliterend, maar collectief-participatieve kunstwerken. Met Rotterdam als voorbeeld onderzoekt dit project de gevolgen van deze ontwikkeling voor de gevestigde systemen en definities van kunst, en wisselwerkingen met gentrificatie en gemarginaliseerde cultuur.
lees verderIn het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit II onderzoekt de Onderzoeksgroep Kunsteducatie van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving van de Hanzehogeschool Groningen hoe leergemeenschappen cultuureducatie vorm kunnen krijgen op een manier die maximaal aansluit bij de betrokken (basis)scholen, hun leerlingen en de culturele partners. Welke waarde heeft het werken in een leergemeenschap, hoe kan deze geoptimaliseerd worden, en hoe vertaalt dit zich door naar de individuele leerling?
lees verderPodiumkunstenaars en atleten presteren onder grote druk en vragen het maximale van hun lichaam, waardoor blessures en mentale klachten op de loer liggen. Het doel van PEARL is om fysieke en mentale gezondheidsproblemen te voorkomen, gezondheid te optimaliseren en prestaties te maximaliseren.
lees verderConcerten door symfonieorkesten hebben de voorspelbaarheid van een ritueel. Musici spelen, de zaal luistert. Veel mensen vinden dat ritueel niet meer interessant, want het concertbezoek loopt terug. Wat zijn nieuwe verklaringen voor die teruggang? En hoe kan het publiek op artistiek relevante manieren meedoen met het orkest?
lees verderDe Smart Culture Working Conference vond plaats op 16 november 2018 in Utrecht en is een samenwerking tussen NWO en ARIAS. Het programma is gericht op het verkennen van nieuwe perspectieven en meer inzicht op het gebied van kunst, onderzoek en wetenschap.
lees verderDwell / Act / Transform. Drie perspectieven op een expo over artistiek onderzoek In opdracht en op uitnodiging van het platform Kunst ≈ Onderzoek reflecteerden drie onderzoekers op het concept van een expositie als vorm van disseminatie van artistiek onderzoek. Dit gebeurde naar aanleiding van de tentoonstelling en symposium Artistic Research in the North. De […]
lees verder