dossier:

Onderzoek in Onderwijs

Partner:

KUO werkgroep Onderwijs in Onderzoek o.l.v. Fabiola Camuti

In opdracht van het SAC-KUO heeft een werkgroep drie adviezen/aanbevelingen geschreven over Onderzoek in Onderwijs. Deze hebben betrekking op:

1. Onderwijs- en beroepsprofielen, specifiek met betrekking tot de opname en afbakening van onderzoek en onderzoeksvaardigheden daarin. [advies 1]

2. De integratie van onderzoek in de institutionele professionalisering en infrastructuur. (o.a. ontwikkeling van een gezamenlijke training voor docenten gericht op onderzoek, vergelijkbaar met de BDB voor onderwijs) [advies 2]

3. Het opstellen van een lexicon bestaande uit een levend archief van praktijken, voorbeelden en methodes, dat kan dienen als gedeeld referentiekader en als basis voor een gemeenschappelijke taal. (i.s.m. kunst onderzoek) [advies 3]

 

De adviezen zijn ook links hiernaast te downloaden.

Hoe nu verder?

De kunsthogescholen hebben zich gecommitteerd aan deze opdracht – en zullen gezamenlijk de implementatie van de aanbevelingen komende jaren uitwerken en vormgeven.

 

Het advies over het opnemen van onderzoek in de opleidingsprofielen is voortvarend opgepakt: in alle landelijke opleidingsprofielen is of wordt onderzoek nu geïntegreerd. Deze profielen zijn het referentiepunt voor de opleidingsprogramma’s bij de losse instellingen. De komende jaren gaan we de uitwerking van deze integratie zien en wordt onderzoek – voor zo ver dat nog niet het geval was – stevig verankerd in het onderwijs in de sector.

 

Maar dat vraagt ook om stevige professionalisering, waar het tweede advies over gaat, o.a. van docenten. Die docentprofessionalisering heeft specifieke uitwerkingen of kenmerken in het hoger kunstonderwijs, maar ook meer generieke die relevant zijn voor het hele hbo. Tijdens de KUO werkconferentie 2025 organiseerden de werkgroep en het platform hierover de sessie ‘Professionalisering aanBOD: De ontwikkeling van een gezamenlijk trainingsprogramma’. Het verslag is hier terug te lezen.