Op vrijdag 10 oktober zal de jaarlijkse KUO Werkconferentie plaatsvinden. Deze werkconferentie wordt door de kunsthogescholen samen georganiseerd in het kader van de gezamenlijke sectoragenda KUO 2021 – 2025 en heeft als doel om te inspireren en verbinden op de thema’s diversiteit en inclusie, regeneratief kunstonderwijs, kunst en de samenleving. Het is een dag voor ontmoeting en samenwerking tussen bestuurders, (academie-)directeuren, studieleiders, beleidsmakers, lectoren, docenten en anderen betrokkenen in de kunsthogescholen.
De middag begint met enkele gastsprekers, waaronder Matthew Rich-Tolsma (begeleider transformatieprocessen) en Lotte van den Berg (toneelregisseur, AHK alumna), over sociaal vertrouwen en regeneratief kunstonderwijs, namens de commissies Leven Lang Ontwikkelen en Veerkracht. Namens de commissie Onderzoek zal Miriam Rasch ingaan op de rol van ethiek in artistiek onderzoek (en kunstonderwijs).
Aanmelden via: formulier (vóór vrijdag 3 oktober 2025).
Een van de deelsessies is de workshop Professionalisering aan-BOD: ontwikkeling van een gezamenlijk trainingsprogramma voor betere onderzoeksintegratie
o.l.v. Fabiola Camuti (HKU), Miriam Rasch (WdKA) en Debbie Straver (lectorenplatform kunst ≈ onderzoek / HKU)
In één van de adviezen van de werkgroep Onderzoek in Onderwijs staat het voorstel om met de KUO’s gezamenlijk een trainingsprogramma te ontwikkelen voor de bekwaamheid onderzoeksvaardigheden docenten – kortweg: BOD. Tijdens deze sessie heb je de kans om mee te denken over hoe dit er concreet uit zou kunnen komen te zien.
Na een korte introductie van de drie adviezen, gaan we in een Worldcafe aan drie tafels samen aan de slag: we maken een ontwerp van hoe deze onderzoekstraining er inhoudelijk uit zou moeten zien, brengen in kaart wie & wat er binnen de kunsthogescholen nodig is om dit te organiseren en denken na over hoe we in het hele KUO de onderzoekscultuur en -houding kunnen stimuleren om dit professionaliseringsaanbod en de andere adviezen ook echt in onze onderwijs- en onderzoekspraktijken te integreren.